Tijdens de museumles ‘Kunst kijken’ in Bruegelland worden leerlingen gestimuleerd en geprikkeld om actief te kijken en in dialoog te treden met kunstwerken uit de 16de tot de 20ste eeuw. Dit is geen klassieke rondleiding waarbij er enkel naar de gids moet geluisterd worden, maar een interactief kijktraject waarbij de leerlingen onder begeleiding van een gids zelfstandig opdrachten uitvoeren en zo beschouwend, actief en creatief de taal van het beeld verkennen.
De leerlingen worden in kleine groepjes verdeeld. Elk groepje analyseert aan de hand van een kijkwijzer een kunstwerk en verkent zo al doende de verschillende componenten van een schilderij (inhoud, vorm, kleur, compositie, techniek…). De aanvulling met muzische opdrachten zorgt voor een ervaringsgerichte en actieve kunstbeleving. Zo ligt de klemtoon niet enkel op het cognitieve niveau, maar ook op het zintuiglijke, affectieve, communicatieve en esthetische. De leerlingen kijken, zoeken, filosoferen en beleven.
De gids fungeert hierbij als coach die de leerlingen stimuleert, uitdaagt, prikkelt en dialoog op gang brengt. Hij/zij begeleidt de jongeren in dit kijktraject, vult hun verhaal aan en corrigeert waar nodig.
Deze museumles wordt steeds op maat verfijnd al naargelang de eigenheid en interesses van de groep en de doelstellingen van het museumbezoek. Zo houden we graag rekening met de verschillende graden, studierichtingen, leerstijlen, verwachtingen, doelstellingen en de lessen waarin het bezoek kadert. Kadert het bezoek in de les geschiedenis, dan schenken we bijvoorbeeld extra aandacht aan de stijlkenmerken en context van die bepaalde tijdsperiode. Kadert het bezoek in de les Nederlands, kan de gids kiezen voor meer taalgerelateerde opdrachten, etc. Zo voldoet het bezoek steeds aan de specifieke verwachtingen van iedere groep.
- Duur: 90 minuten
- Prijs: 50 euro per gids (max. 20 leerlingen per groep)
- Info en reservaties: KMSKA, afdeling educatie, tel. 03 224 95 61, publiekswerking@kmska.be