Adviesraden voor verenigingen

Jeugdraad

logo Schaapraa(d)t

De Jeugdraad in Lier : SCHAAPRAA(D)T

Met zoveel mogelijk jongeren tracht de Lierse Jeugdraad SCHAAPRAA(D)T maandelijks van gedachten te wisselen over de verschillende aspecten waarmee de jeugd in onze stad te maken heeft. Naast de jeugdverenigingen zijn ook alle geïnteresseerde jongeren welkom.

De jeugdraad...

• adviseert het stadsbestuur
  • werkt nauw samen met verenigingen
  • ondersteunt het jeugdwerk en jeugdbeleid door gezamenlijke acties

Naast de maandelijkse grote vergaderingen komen we ook samen met de verschillende werkgroepen :

• Projectgroepen: jaarlijks doet de jeugdraad een aantal activiteiten die in kleinere groepjes worden voorbereid (bv fuif ‘Allee Merci’, dag van de jeugdbeweging, BBQ, …)
  • Dagelijks Bestuur: dit groepje bereidt samen met de voorzitter oa de maandelijkse vergaderingen voor

Voorzitter: Alix Hoefkens

Meer info?

• Ben je geïnteresseerd in de Lierse jeugdraad? Kom je graag een kijkje nemen op de vergadering? Geef dan een seintje aan de jeugddienst (vraag naar Amber), 03 480 36 30 of mail naar jeugdraad@lier.be
  • Meer info over de activiteiten van de schaapraa(d)t vind je ook op Facebook

Sportraad

De stedelijke sportraad geeft advies over alles wat te maken heeft met sport. Dit kan op eigen initiatief, maar ook op vraag van de gemeenteraad. Deze adviezen kunnen bijvoorbeeld gaan over subsidies of infrastructuur. De sportraad organiseert ook vormingsavonden, een sportlaureatenviering en verschillende sportactiviteiten i.s.m. de stad.

De raad is samengesteld uit afgevaardigden van de verschillende sportclubs. Zij vormen de algemene vergadering en komen één of twee maal per jaar samen. Ook politiek vertegenwoordigers kunnen de vergaderingen bijwonen. Uit de leden van de algemene vergadering wordt om de zes jaar een raad van bestuur verkozen die tweemaandelijks vergadert. De raad van bestuur duidt een dagelijks bestuur aan dat de dagdagelijkse leiding van de sportraad verzorgt.

De sportraad is een erkend advies orgaan, de statuten zijn goedgekeurd op de gemeenteraad van 25 maart 2013. De sportraad gaf advies bij de opmaak van de meerjarenplanning van de stad Lier.

Voor meer info over de sportraad kan je terecht bij Uit in Lier.

Cultuur

Koepel voor het Liers Cultuurbeleid

Op cultuurgebied zijn er vier deelraden, ingedeeld volgens thema: socio-cultuur, muziek- en podiumkunsten, toerisme en erfgoed. De besturen vormen samen de koepel voor het Liers cultuurbeleid. Deze koepel adviseert het stadsbestuur bij o.a. erkenning van nieuwe verenigingen, uitbetaling van subsidies, toekennen van projectsubsidies, …

De installatie van de Koepel voor het Liers Cultuurbeleid en de deelraden gebeurt volgens de bepalingen van het organiek reglement en de huishoudelijke reglementen van de deelraden. De Koepel organiseert in uitvoering van dit organiek reglement de kiezing van kandidaten en bepaalt of kandidaten worden weerhouden.

De Koepel bestaat uit een groep vrijwilligers, deels samengesteld uit mensen van het Lierse verenigingsleven, deels uit afgevaardigden van culturele organisaties en deels uit deskundigen uit het culturele veld. Bij de vergaderingen is een afgevaardigde stadsambtenaar aanwezig, de cultuurbeleidscoördinator en de schepen van cultuur. Deze laatsten hebben alleen een raadgevende functie en stemmen niet mee over dossiers. De koepel voor het Liers cultuurbeleid heeft een adviserende bevoegdheid over het gemeentelijk cultuurbeleid.

Meer info: Uit in Lier, tel. 03 488 06 79, cultuurraad@lier.be